Ontdek jouw werkstijlen en drivers: kwaliteiten en valkuilen

16 november ● Transactionele Analyse

July Hay, een grote naam in de wereld van de TA, stelt voor om de zonzijde van drivergedrag ‘werkstijl’ te noemen en de schaduwkant ervan ‘driver’. Mensen die hun werkstijl laten zien, gebruiken hun kwaliteit; mensen die doorschieten in hun driver, belanden in hun valkuil.

 

drivers

Doe je best

Kwaliteit: ‘Doe je best’ers’ zijn bij uitstek mensen die met veel enthousiasme taken op zich nemen. Vooral in nieuwe dingen kunnen ze veel energie steken, door allerlei mogelijkheden nader te onderzoeken. Ze zien niet vaak iets over het hoofd. Het zijn op-en-top gemotiveerde mensen, die prima zaken van de grond krijgen. Ze staan vooraan als er nieuwe taken te vergeven zijn.
Woorden die zij veel gebruiken zijn ‘proberen’, ‘moeilijk’ en ‘lastig’

Valkuil: ‘Alles hangt met alles samen – Ik kan niets overslaan. Er is zó veel waar ik aan moet denken dat het me moeite kost ergens te beginnen – en zeker om het af te maken!’

 

Maak voort

Kwaliteit: ‘Maak voort’ers’ werken snel, reageren goed op deadlines en zijn in staat veel te doen in weinig tijd. Daar zit ook de belangrijkste kwaliteit van deze mensen. Zij kunnen snel een berg werk verzetten! Hun energie neemt toe als de druk toeneemt. ‘Maak voort’ verschilt als werkstijl van andere. Meestal is deze werkstijl een toevoeging aan een van de andere werkstijlen. Vaak aan ‘Doe een genoegen’ of aan ‘Doe je best’.
Woorden die zij veel gebruiken zijn ‘vlug’, ‘eventjes’ en ‘we moeten gaan’.

Valkuil: ‘Ik heb het al af. Kan ik nu weg? OK, het ziet er niet al te overzichtelijk uit, maar ik vind het wel best zo.’

 

Doe een genoegen

Kwaliteit: Mensen met de werkstijl ‘Doe een genoegen’ zijn op-en-top teamspelers. In hun team komt ieders kijk op de zaak aan de orde. Daar zorgen zij voor. Zij gaan in hun werk voor harmonie, zijn intuïtief en houden volop rekening met de gevoelens van anderen. Ze stellen zich dienstbaar en coöperatief op. ‘Doe een genoegen’-mensen zijn plezierig om in je buurt te hebben, omdat zij tolerant zijn, empathisch en begripvol.
Zij gebruiken veel de woorden ‘ja,maar’ en zoeken instemming.

Valkuil: ‘Ik wil dat iemand anders me vertelt wat ik moet doen. Jij bent hier de leidinggevende, zeg jij het maar of het goed is wat ik doe.’

 

Wees sterk

Kwaliteit: Kalm en stabiel, zo kun je ‘Wees sterk’-mensen het best omschrijven. Ze kunnen goed met stress omgaan en zijn daardoor goede crisismanagers. Doorzetters zijn het, ze geven niet snel op. Het zijn mensen met een hoog plichtsbesef, die niet te beroerd zijn de rotklusjes op te knappen. Ze blijven logisch nadenken, wanneer anderen al in paniek zijn geraakt. Ze zullen anderen niet snel om hulp vragen.
Hun woordgebruik is afstandelijk en algemeen. Ze geven aan dat gevoelens hen overkomen.

Valkuil: ‘Wie heeft er hier eigenlijk een plan nodig? Ik kan prima zonder. Ik heb ook geen support van anderen nodig trouwens. Ik doe het wel alleen.’

 

Wees perfect

Kwaliteit: ‘Wees perfect’ers’ zijn op zoek naar volmaaktheid. Geen fouten, alles moet zo zorgvuldig mogelijk gebeuren. ‘Wees perfect’ers’ hebben hun werk uitstekend georganiseerd. Ze kijken vooruit, want ze willen problemen graag voorkomen. Het zijn accurate mensen, die hun werk nauwgezet doen en hun afspraken zorgvuldig nakomen.
In hun taal gebruiken ze veel tussenzinnen en nuanceringen.

Valkuil: ‘Ik doe er dusdanig lang over om mijn plan helemaal goed te krijgen dat ik het zeker niet afkrijg. Laat staan dat ik aan de implementatie toekom.’

 

Tekst afkomstig uit Einstein en de kunst van het zeilen (2005) van De Graaf en Kunst.